Dne 31.3.2020 zveřejnila vláda konkrétní podobu podpory státu pro zaměstnavatele.
Základní informace o programu „Antivirus“, který vede Ministerstvo práce a sociálních věcí, najdete v tomto odkazu: https://www.mpsv.cz/web/cz/antivirus
Níže shrnujeme údaje o programu, jehož zahájení je plánováno na 6. 4. 2020. Délka trvání programu je stanovena do 30.4.2020, přičemž vláda předpokládá prodloužení i na měsíc květen 2020.
Výše příspěvku se bude odvíjet od režimu zaměstnavatele a bude poskytován za období počínající datem 12.3.2020 včetně.
REŽIM A: karanténa zaměstnance, uzavření či omezení provozu
- v případě karantény náleží zaměstnanci náhrada 60 % výdělku
- v případě uzavření provozu náleží zaměstnanci náhrada 100 % výdělku
- úřady práce budou kompenzovat 80 % náhrady (včetně pojistného, které odvádí zaměstnavatel), a to do maximální částky 39tis Kč za jednoho zaměstnance
REŽIM B: překážky na straně zaměstnavatele v důsledku hospodářských obtíží
- zaměstnanci náleží náhrada ve výši 60 - 100 % výdělku v závislosti na druhu překážky
- úřady práce budou kompenzovat 60 % náhrady (včetně pojistného, které odvádí zaměstnavatel), a to do maximální částky 29tis Kč za jednoho zaměstnance
Překážkami v REŽIMU B může být snížení odbytu zaměstnavatele, nedostatek vstupů pro jeho činnosti nebo nepřítomnost významné části zaměstnanců v důsledku překáže v práci na jejich straně.
Dle zápisu ze včerejšího jednání vlády (https://apps.odok.cz/attachment/-/down/IHOABN8N8BT2) bude připraven také REŽIM C pro zaměstnavatele, kteří pokračují v činnosti a u nichž došlo k poklesu produkce.
Podmínky poskytování příspěvku
1. Vztahuje se na zaměstnance, kterým nebyla dána výpověď z pracovního poměru.
2. Zaměstnanec je v pracovním poměru, ze kterého je odváděno důchodové a nemocenské pojištění (tj. nevztahuje se např. na dohody o provedení práce).
3. Poskytuje se pouze v případě, že zaměstnavatel náhradu mzdy zaměstnanci vyplatil a uhradil související pojistné.
4. Zaměstnavatel dodržuje všechna ustanovení zákoníku práce.
Jak o podporu žádat?
- Podání žádosti bude probíhat výhradně online na webu úřadů práce prostřednictvím datové schránky nebo elektronického podpisu zaměstnavatele.
- Povinnou součástí žádosti bude doklad o zřízení účtu žadatele, na který bude úřad práce příspěvek zasílat.
- Zaměstnavatel předloží přehled vyplacených náhrad, na které požaduje příspěvek, a v REŽIMU A také samostatný formulář s čestným prohlášením o vyplacených náhradách (prozatím nebyl zveřejněn).
- Úřad práce bude ověřovat u České správy sociálního zabezpečení, zda nahlášení zaměstnanci, na které zaměstnavatel žádá příspěvek, jsou řádně přihlášeni u zaměstnavatele.
Jak bude probíhat následná kontrola?
Úřad práce bude provádět kontroly oprávněnosti poskytnutého příspěvku, při kterých může od zaměstnavatele požadovat tyto dokumenty:
- pracovní smlouvy,
- vnitřní předpisy (směrnice) upravující překážky v práci,
- mzdové listy a evidenci docházky,
- výpisy z účtu prokazující úhradu mezd a odvodů pojistného,
- v případě REŽIMU B doklad prokazující snížení odbytu, omezení provozu aj.
Kontrola bude vázána na vrácení příspěvku zaměstnavatelem, doporučujeme proto shromáždit všechny potřebné dokumenty a mít je pro případ kontroly připravené k předložení.